Sprijin pentru Viață

Vrei sa faci ceea ce e mai bine pentru copilul tau, dar nimeni nu te-a instruit vreodata pentru a fi parinte. Cateodata informatia pe care o gasesti in carti, reviste, grupuri de parinti sau pe internet este contradictorie si coplesitoare. E dificil sa stii pe ce drum sa apuci pentru a-ti ajuta copilul.

Pentru majoritatea oamenilor termenul Montessori tinde sa evoce educatia timpurie, dar acoperirea sa nu e limitata la copii mici. De fapt, Montessori ofera o abordare a vietii pentru copii si pe perioada adolescentei pana la varsta adulta. Nu se refera doar la scolarizare, ci e o intelegere a modului in care poate fi stimulata dezvoltarea naturala in general.

Montessori are la baza credinta ca copiii sunt capabili de auto-dezvoltare si ca ei isi vor atinge adevaratul potential atunci cand sunt ajutati sa isi gaseasca propriul drum intr-un mediu ce e croit special in raport cu nevoile lor din fiecare stadiu de dezvoltare.

Se bazeaza pe convingerea ferma ca fiecare copil se naste cu potential creator, dorinta de a invata si dreptul de a fi tratat ca o persoana.

Traditional versus Montessori

Formarea capacitatilor fundamentale ale copiilor este extrem de importanta in primii ani de viata – nu numai invatarea academica, dar abilitatea de a se concentra, de a persevera si de a gandi independent, precum si abilitatea de a interactiona bine cu altii. Copiii care au primit ajutorul potrivit in acesti ani de formare cresc sa devina adulti care se auto-motiveaza si iubesc invatatul, pot gandi flexibil si creativ si nu sunt constienti doar de nevoile altora, dar si promoveaza activ armonia pe tot parcursul vietii lor.

In educatia traditionala adultii decid ce are nevoie copilul sa învete, iar abilitatea de a retine si a reproduce informatia e folosita ca masura a succesului academic. Educatorul este donatorul activ de informatie, iar copiii sunt receptori pasivi.

In abordarea Montessori totul se centreaza pe activitatea copilului. Educatorul isi asuma un rol diferit, acela de a oferi circumstantele potrivite astfel incat copiii pot fi ghidati spre a-si gasi ce au nevoie din ceea ce le este oferit. Copiii devin astfel agenti activi ai procesului de invatare si sunt capabili sa-si atinga propriul lor potenţial unic, deoarece invata in ritmul propriu concentrandu-se pe nevoile lor de dezvoltare de la momentul respectiv.

Copiii au o pornire naturala spre a invata

Din momentul in care se nasc, bebelusii se caznesc sa se orienteze si sa exploreze lucrurile din lumea lor. Ei incearca sa extraga intelesuri din tot ceea ce li se intampla, sa fie independenti si vor sa gaseasca un mod de a comunica cu oamenii din jurul lor. Ei simt chemarea de a manipula lucruri cu mainile pentru a le cunoaste, de a se concentra asupra activitatilor care se afla in fata lor si de a repeta pentru a se perfectiona din ce in ce mai mult. Aceste impulsuri de dezvoltare sunt toate parte din comportamentul natural pe care il adopta fiintele umane pe tot parcursul vietii si care ajuta bebelusii sa se adapteze la noua lor lume.

Ajuta-ma sa ma misc singur

Miscarile il aduc pe copil in contact cu lumea din jurul sau. Invata prin tot ceea ce vede, atinge, miroase, gusta si aude. Permisiunea sa exploreze lucurile pe care le gaseste in preajma ajuta la stabilirea conexiunilor foarte importante din creierul sau. Copilul tau s-a nascut pentru a se misca, iar ajutandu-l sa se miste liber din momentul nasterii e vital pentru construirea inteligentei sale.

Ajuta-ma sa fac singur

Independenta este abilitatea de a face singuri lucruri si de a ne gandi singuri. Copilul tau devine independent prin propriile sale actiuni. Ce ar trebui sa-l lasi sa faca? Fiind implicat in activitati simple de zi cu zi, incepe sa inteleaga rutinele, rolul sau in familie, care ii sunt abilitatile. Atunci cand ii dai de ales la momentul potrivit si il ajuti doar atunci cand are nevoie, ii transmiti faptul ca poate face singur ceva. El castiga abilitati, incredere si o atitudine: “eu pot”, care va dura pe tot parcursul vietii sale.